Op studiereis in Estland en Finland

Rijker als mens, rijker als leerkracht geworden!

Studiereis Estland en Finland 14-20 september 2024

In totaal namen 23 leerkrachten van onze 21 basisscholen én de 2 flexibele teams, 2 directeuren en 2 stafleden (kwaliteit en HR) deel. In deze week werden scholen bezocht in Estland (Tallinn) en Finland (Turku), waarbij ook volop gesprekken werden gevoerd met lokale leerkrachten en schoolleiders.

De groep heeft onderwijskundige inspiratie opgedaan, maar ook kunnen zien wat we op ónze scholen goed doen. Wat in elk geval opviel is een aantal dingen zoals de belangrijke plek die cultuur, muziek en bewegen innemen in het onderwijs. Een kwart van de lessen zijn hiervoor gereserveerd en er zijn prachtige lokalen ingericht. Zo maak je kinderen al jong enthousiast voor ambachtelijke werk en ze leren tegelijkertijd plannen & organiseren. Ook het vertrouwen in én de autonomie van de leerkrachten. Ze kennen het curriculum op hun duimpje en bepalen zelf hoe ze in de lessen deze doelen bereiken. De beroepstrots is waarneembaar en voelbaar.  Het formele leren wordt pas aangeboden vanaf 7 jaar. Er wordt veel tijd genomen om een stevige basis te leggen, later versnelt het aanbod. Er is veel ruimte, leerkrachten lijken veel meer eigen keuzes te durven maken. De Inspectie vanuit de rijksoverheid bestaat überhaupt niet in deze landen, het ministerie stimuleert en ondersteunt.

Naast het inhoudelijke doel is er veel verbinding tussen de Verdi scholen bereikt. De deelnemers, die elkaar oppervlakkig of zelfs helemaal niet kenden, vormden snel een hechte groep. Er werd plezier gemaakt, er werd op een natuurlijke manier gezorgd dat iedereen bij de groep kon aansluiten. Zo verdiepend kennis maken, met collega’s van de eigen stichting, maakte dat uitwisseling vanzelf op gang kwam. De dankbaarheid, om op deze wijze een volle week in focus met elkaar verdieping te vinden over onderwijs en van en met elkaar te leren, was enorm.

“Dit was een week van avontuur en we waren absoluut verbonden in diversiteit. We zijn rijker als leerkracht én rijker als mens geworden. Ik kan niet wachten tot ik dit in mijn werk kan gaan meenemen”.