Updates

Sterk Techniek Onderwijs

STO: sterk techniek onderwijs!

Eindelijk mocht het weer! Na bijna twee jaar ónmogelijkheden kwam een eerste groep basisschoolkinderen op bezoek in een van de praktijklokalen van het Fioretti College. Het werd één groot ‘feest’. Op de vraag wat kinderen van groep 4/5 te zoeken hebben op een middelbare school kan een eenvoudig antwoord gegeven worden: Héél veel! Helemáál wanneer ze kennis mogen maken met iets waar ze in hun eigen leeromgeving zelden mee in aanraking komen. Als ze dan ook nog iets mogen DOEN is het dus ‘feest’. Handige handen met bijbehorende hersens (dat laatste wordt nogal eens onvermeld gelaten…) vormen een gouden combinatie. Onze maatschappij schreeuwt erom. Sterk Techniek Onderwijs (STO) heeft niet alleen als doel meer instroom in het technisch onderwijs op gang te brengen, maar ook om kinderen op jonge leeftijd hun talenten te laten ontdekken. En die blijken veel vaker in de techniek/technologie te liggen als de praktijk daar goed op aan kan sluiten. Op die vrijdagochtend werd enthousiast getimmerd, gezaagd, geschilderd, geföhnd, getackt, geboord én geschaft op de timmerafdeling van BWI. Dankzij de fantastische voorbereiding en dito medewerking van docenten en enkele leerlingen, kregen de insectenhoteliers van basisschool de Bunders de mogelijkheid hun wens in praktijk te brengen: het maken van een insectenhotelletje. Prima passend bij de lessen waar ze op dat moment op school mee bezig waren. Iedereen bleek vooraf, tijdens en na alle werkzaamheden (en denkwerk) laaiend enthousiast over deze vorm van talentverkenning.
STO zal daar de komende tijd nog veel vaker aanjager van zijn. Wordt vervolgd!

Hans van der Wijst