Eerste vrouwelijke heerser over Papgat (Sint-Oedenrode)

We hebben een prinses in ons midden!

Dit is uniek! In Sint-Oedenrode, ofwel PAPGAT genaamd , is niet een prins de heerser over het volk maar een prinses, voor het eerst in 66 jaar. Hanneke Merks is haar naam, ofwel: Hanneke Pap d’n Urste! Samen met haar vrouwelijke adjudant (adjudame) Maré Voets gaan ze carnaval in Papgat aanvoeren en er een geweldig feest van maken voor jong en oud! Dit doen ze samen met hun partners Joris en Jordy.

Hanneke is in het dagelijkse leven leerkracht op Verdi basisschool Dommelrode in Sint-Oedenrode, we zijn er trots op dat we deze powervouw in ons midden hebben!

Dit zijn de woorden van Hanneke en Maré: “Op 11 november 2023 werd het dan eindelijk wereldkundig gemaakt, wij zijn ’t neije koppel van Papgat! Zo’n geweldig en onwerkelijk kippenvelmoment waar we maandenlang naar uitgekeken hebben! We gaan het komende carnavalsseizoen nog veel mensen (beter) leren kennen, en om te beginnen stellen we onszelf alvast voor. Wij zijn ‘t urste dameskoppel van Papgat, waar we natuurlijk gruwelijk door vereerd zijn. We hebben het er al meer dan eens over gehad, na een paar alcoholische versnaperingen, maar dat het werkelijkheid zou worden hadden we niet durven dromen. Wij zijn dus Hanneke Merks (27 jaar) en Maré Voets (30 jaar). We hebben onze jeugd in Olland doorgebracht. Om als puber op stap te kunnen verdienden we onze eerste centjes in Olland. Hanneke bij Annie en Maarten van Hoof. Maré bij de Haas tomaten en bij de kalverhouderij van Pieter Verhoeven. Naar school moesten we natuurlijk ook. Hanneke heeft de PABO afgerond. De kindjes in groep 1-2 van basisschool Dommelrode mogen haar nu ‘juf Hanneke’ noemen. Ook werkt ze 1 dag in de week voor Verdi aan het ontwikkelen van avontuurlijke gastlessen voor scholen in Meierijstad. Maré heeft een HAS diploma en werkt bij Waterschap de Dommel als planner bij de afdeling onderhoud. En je kunt haar soms treffen in café De Beuk achter de bar of in de keuken. Een van onze hobby’s was korfballen, wat we jaren samen bij KV Odisco gedaan hebben. Maré is daar blijven hangen en korfbalt bij het midweekteam van SV Olland. Wat we nog steeds graag samen doen, is muziek maken. Hanneke tenorsax, Maré alt. Jarenlang hebben we bij de Ollandse Dorpskapel gespeeld en nu zijn we al een hele tijd lid van Leuk da ge d’r band. Hanneke draagt hier ook nog haar steentje bij als bestuurslid.  Met onze saxen in de hand hebben we al veel mooie momenten gehad samen. Maar ook zonder saxofoons weten we de weg naar een feestje goed te vinden! We maakten al vele polonaise-kilometers samen, en die teller willen we dit jaar verder op laten lopen! Doe je met ons mee?”

Het thema van Papgat is dit jaar: Mi veul glitters en gin gemaar, proost Papgat op ’t jubileumjaar!

Hanneke woont met haar vriend Joris van der Heijden op d’n Heikant. Maré is in Olland gebleven en woont daar met haar man Jordy Voets en zoontjes Huub (3) en Toon (1).

Namens heel Verdi, WIJ WENSEN JULLIE EEN GRANDIOZE CARNAVAL 2023 -2024 TOE!

Lees hier online bericht MooiRooi  en klik hier voor de MooiRooi krant, pagina 6!