Duurzaamheid is een belangrijke kernwaarde binnen Verdi Onderwijs. Om dat een extra impuls te geven, is er een Verdi Duurzaam Wedstrijd uitgeschreven voor het winnen van een VERDUURZAMINGSBEURS.
De leerlingen van Verdi kregen in de afgelopen maanden de kans om hieraan zelf bij te dragen. Door innovatieve ideeën te bedenken, laten zij hun school duurzamer achter voor de volgende generaties. De plannen kunnen uiteenlopen: van een groen schoolplein en energiebesparing tot het stimuleren van beweging, gezonde voeding of gelijke kansen. Zolang het bijdraagt aan een duurzame en toekomstgerichte leeromgeving, is het welkom.
Voor Verdi is duurzaamheid al jaren een thema. Het gaat daarbij om het toekomstbestendig, functioneel passend en gezond maken van de schoolgebouwen. Denk daarbij aan maatregelen als het verbeteren van de isolatie door de toepassing van dubbelglas, het vergroenen van de schoolpleinen, verbeteren van het binnenklimaat door het toepassen van zonwering en aanvullende ventilatie, het verlagen van het energiegebruik door het vervangen van verlichting door ledverlichting, het creëren van mogelijkheden zodat kleuters en peuters buiten de klassen samen kunnen spelen en leren, het creëren van extra overlegruimtes om met groepjes kinderen te werken en voor overleg en het opwekken van energie door het plaatsen van zonnepanelen.
Naast € 2500 voor de drie meest inspirerende plannen, worden ze beloond met respectievelijk € 1.000,- € 750,- € 500,-. Deze beurs draait niet alleen om financiële steun, maar ook om erkenning en inspiratie. Door deze ideeën breed te delen, stimuleert Verdi een beweging waarin duurzaamheid steeds meer verweven raakt in het onderwijs.
De jury hanteert de volgende beoordelingscriteria: originaliteit (vernieuwende en creatieve oplossingen), budgetbewaking (haalbaar binnen de financiële kaders), duurzaamheid (langdurige impact op school en omgeving), rendement ( zowel maatschappelijk als financieel), uitvoerbaarheid (praktisch haalbaar binnen tijd en budget).
De jury heeft de inzendingen goed en zorgvuldig bekeken en dit is uitslag:
1e prijs: Odaschool
De jury zegt hierover: “Dit is echt top, zelfs een hele maquette gemaakt van het idee voor jullie vergroening van het speelterrein! De realisatie lijkt misschien in eerste instantie eenvoudig, maar als je kijkt naar hoe jullie het hebben uitgewerkt is het gewoon prachtig. Naast jullie groene ideeën sluit plan ook prachtig aan op het recent gerealiseerd en naastgelegen project van waterschap de Dommel. Hopelijk wordt de realiteit net zo mooi als jullie enquête wat ons betreft een super plan!”
Tijdens de gezellige jaarafsluiting op het schoolplein van de Odaschool op vrijdagochtend 4 juli jl. werd de prijs door bestuurder Paul Meessen en directeur Paul Verrijdt overhandigd aan de 4 leerlingen: Seth & Ivan uit groep 7 en Floor & Karlijn uit groep 8!
2e prijs voor de Vijfmaster:
De jury zegt hierover: “Jullie plannen zijn vernieuwend, verrassend en sluiten mooi aan bij de nieuwste duurzaamheidsideeën die we graag toepassen bij nieuwe scholen van Verdi. Hoewel niet alles direct uitvoerbaar is bij jullie school, zitten er zeker haalbare en waardevolle ideeën in – vooral het groener maken van de omgeving rondom de school sprong eruit. Jullie hebben al een bijna nieuwe school, maar zoals jullie zelf ook opmerkten, kan de voorkant nog groener worden. We zijn deels afhankelijk van wat er kan op het terrein van de gemeente, maar er zijn mogelijkheden om jullie ideeën zo goed mogelijk te benutten. Ga vooral zo door met jullie inspirerende inzet!”
De Vijfmaster: de drie leerlingen Fleur, Sophyyah en Kadiatou met leerkracht Johan en directeur Raymond en bestuurder Paul
3e prijs voor Dommelrode:
De jury zegt hierover: “Jullie tekeningen van het sportveld en schoolplein laten goed zien dat de ideeën echt van jullie komen – superknap gedaan! De speeltoestellen en duurzame ideeën, zoals de zonnepanelen, zijn inspirerend. Wat jullie misschien nog niet weten: op het dak van jullie school liggen al zoveel zonnepanelen dat daarmee alle stroom wordt opgewekt die jullie school het hele jaar nodig heeft – een mooie duurzame prestatie! Sommige ideeën, zoals de speeltoestellen en het sportveld (dat officieel niet van de school is), zullen lastig worden en/of passen helaas niet binnen het beschikbare budget. Maar jullie creativiteit en betrokkenheid zijn top – ga zo door!”