Afgelopen maanden is een flinke klus geklaard door afdeling ICT: maar liefst 65 nieuwe digiborden zijn op onze scholen en kindcentra geïnstalleerd. Leuk om via een “gebruiker” te polsen hoe dit proces verlopen is. We hebben leerkracht Riemke gevraagd naar haar bevindingen!
Wat waren je verwachtingen en hoe is de eerst indruk van het nieuwe digibord?
De eerste indruk van het digibord is goed. Het is qua afmetingen ongeveer hetzelfde dat is fijn. Het digibord heeft meer functies m.b.t. helderheid van het scherm, fijn voor leerlingen en jezelf. Het nieuwe digibord heeft een scherm en pennen die goed schrijven voor ons als leerkracht. Daarnaast is voor veel mensen een afstandsbediening en geïntegreerde box top! Bij de kleuters kan het digibord heel laag, voor kleuters meer kans om van het digibord gebruik te maken.
Hoe gebruik je het digibord tijdens je lessen en welke functies gebruik jij het meest?
Bij de kleuters gebruik ik het digibord de hele dag door. We maken veel gebruik van Gynzy voor timers, dagritme kaarten en om iets te tekenen of op te schrijven. Daarnaast wordt er veel gezongen, gedanst en bewegend geleerd via programma’s op het digibord. Kleuters hebben af en toe een keuzeactiviteit waarbij ze een spel op het digibord mogen doen. Nu hij laag kan is dat extra leuk.
Zijn er specifieke vakken of momenten waarop het digibord extra goed van pas komt?
Ik denk dat het bij alle vakken een toegevoegde waarde is. Een moment wanneer het erg leuk is en dus ook goed van pas komt, is als je lekker een film wilt kijken en wanneer je interactief als een quiz wilt doen via Kahoot.
Hoe zie je het digibord in de toekomst in de lespraktijk?
Moeilijke vraag. Ik denk dat we al heel veel doen met het digibord binnen Verdi. Wat misschien een mooi toekomstdoel is om ook via het digibord contacten met elkaar te leggen. Binnen onze provincie of land of zelfs daarbuiten, door middel van videogesprekken.
Hoe beoordeel je de ondersteuning en begeleiding vanuit de afdeling ICT?
Ik vind de ondersteuning top! Wij proberen op school zoveel mogelijk intern op te lossen. Als dat niet mogelijk is hebben we makkelijk een call aangemaakt waarop snel wordt gereageerd. Samen komen we vaak snel tot een oplossing. Ik vind het mooi dat de ICT afdeling naast ondersteuning voor leerkrachten ook met innovatie en ondersteuning van ICT lessen voor leerlingen bezig is. Mijn groep heeft een keer een les gehad over de 3D printer. Al was het groep 4, ze vonden het mega interessant!